Kako da kreirate svoju prvu Mailchimp email kampanju
Ako ste ozbiljni u svom online biznisu, onda ste verovatno već razmatrali ili kreirali neke online marketinške kampanje. Postoje mnogi načini i alati da svoj posao, odnosno svoje proizvode i usluge predstavite sadašnjim i budućim klijentima.
Ipak, i pored svih savremenih marketinških metoda i alata, najbolji efekat se i dalje postiže starim dobrim e-mail-om. Čak skoro 70% biznisa, po sopstvenom priznanju, koristi e-mail za dostavljanje sadržaja svojim klijentima.
Osim što je veoma efikasan kao marketinški alat, e-mail takođe važi i za jedan od najefikasnijih alata kada je u pitanju odnos uloženog i dobijenog (takozvani Return On Investment – ROI). Na uložen 1 dolar, povraćaj investicije od e-mail-a je čak 36 dolara! Imajući to u vidu nije ni čudo što veliki broj biznisa i dalje koristi e-mail kao jednu od svojih glavnih marketinških strategija.
Ipak, slanje e-mail-a u velikom broju ne možete raditi bez nekog specijalizovanog alata za masovno slanje. Na tržištu danas postoji veliki broj takvih alata. Jedan od njih, koji je već dugo na tržištu je Mailchimp. Ovaj alat ne samo da je najduže na tržištu već spada u jedan od najpopularnijih i do danas je zadržao reputaciju jednog od najuspešnijih.
Zato ćemo u ovom tekstu predstaviti Mailchimp i objasniti kako da kreirate svoju prvu Mailchimp e-mail kampanju.
Ukratko o Mailchimp-u
Mailchimp je osnovan 2001. godine od strane Bena Chestnut-a i Dana Kurziusa u SAD. Prvobitno su ga pokrenuli kao uslugu za automatsko slanje e-mail-a za klijente, ali je brzo evoluirao u sveobuhvatnu platformu za e-mail marketing, automatizaciju marketinga i upravljanje kontaktima.
Tokom godina, Mailchimp je postao jedan od najpopularnijih alata za e-mail kampanje i marketing automatizaciju, sa milionima korisnika širom sveta. Tokom godina, Mailchimp je proširio svoje funkcionalnosti i usluge kako bi bolje izašao u susret potrebama svojih korisnika, uključujući integraciju sa platformama za e-commerce, analitiku online podataka, kao i sa popularnim društvenim mrežama.
Danas Mailchimp ima preko 13 miliona aktivnih korisnika širom sveta.
Kako da registrujete svoj Mailchimp nalog
Da biste mogli da lansirate svoju prvu e-mail kampanju putem Mailchimp-a, potrebno je da prvo registrujete svoj Mailchimp nalog. Srećom ovo je veoma jednostavno i potrebno vam je svega 15-20 minuta za registraciju. Nakon registracije imaćete opciju da odmah kreirate svoju prvu e-mail kampanju. Naravno, ukoliko u trenutku registracije niste još spremni za kreiranje i lansiranje kampanje, to možete uraditi naknadno, onda kada vam to bude odgovaralo.
Registracija
Da biste registrovali nalog potrebno je da u svoj browser unesete adresu https://mailchimp.com/. Nakon toga će vam se otvoriti stranica kao na slici ispod. Klikom na dugme Start Free Trial (u gornjem desnom uglu) počinjete proces registracije.
Pre registracije je važno da znate koje su vam opcije registracije na raspolaganju. Na sledećoj stranici ćete moći da odaberete neki od ponuđenih paketa.
Mailchimp nudi nekoliko opcija, od kojih će vam najverovatnije biti potrebna neka od plaćenih verzija. Postoji i besplatna verzija, ali je ona prilično ograničena sa onim što vam nudi i verovatno vam neće biti dovoljna za neku iole ozbiljniju kampanju.
U zavisnosti od postojeće baze klijenata/kontakata i broja e-mail-ova koje planirate da šaljete tokom meseca, možete odabrati neki od ponuđenih paketa.
Za većinu biznisa koji ozbiljno planiraju svoje e-mail kampanje predlažemo Essentials ili Standard paket. Za oba paketa Mailchimp nudi opciju besplatnog probnog perioda od 30 dana, uz prethodnu registraciju i ostavljanje podataka za automatsku naplatu nakon isteka probnog perioda.
Nakon što se odlučite za željeni paket, kliknite na dugme Sign Up Free u okviru tog paketa da biste nastavili sa procesom registracije.
Za početak je potrebno da unesete svoju poslovnu e-mail adresu, željeno korisničko ime i željenu lozinku.
Nakon što unesete tražene podatke, Mailchimp će vam postali verifikacioni e-mail za potvrdu registracije. Nakon što uradite verifikaciju, bićete usmereni da se ulogujete sa upravo kreiranim kredencijalima.
Sada treba da unesete neke podatke o sebi i svojoj kompaniji. U ovom koraku je potrebno da unesete svoje ime i prezime, naziv kompanije/biznisa i broj telefona. Nakon što unesete ove podatke kliknite na dugme Next.
Mailchimp će po vašoj IP adresi prepoznati odakle ste ulogovani na nalog i sam unapred popuniti podatke o lokaciji. Obratite pažnju da ako koristite neki VPN servis kao mi, ovi podaci ne moraju odgovarati vašim stvarnim podacima o lokaciji. Zato nakon popunjavanja proverite sve podatke pre nego što kliknete na dugme Next.
U narednih nekoliko koraka Mailchimp će vam tražiti podatke koji su mu neophodni da bi bolje razumeo koji tip biznisa želite da promovišete i koje ciljeve želite da postignete svojim e-mail kampanjama.
Odaberite neku od ponuđenih opcija i kliknite na dugme Next. Opciono, možete i preskočiti ova pitanja i preći odmah na kreiranje kampanje. Naša je preporuka da ipak prođete kroz njih, jer će vaši odgovori pomoći Mailchimp-u da vam da neke predloge koji vam mogu pomoći da vaša kampanja bude što uspešnija.
Sada treba da odaberete koje od ponuđenih Mailchimp funkcionalnosti vam se čine najvažnijim za vašu online marketing kampanju. Možete čekirati samo jednu ili više njih, u zavisnosti od toga šta nameravate da radite i na koji način želite da koristite Mailchimp.
Kada ste završili kliknite na dugme Next.
Odaberite sada broj kontakata kojima želite da šaljete svoje email kampanje. Imajte samo u vidu da je potrebno da to budu kontakti koji su vam dali svoju pisanu saglasnost, ili su se na neki drugi način saglasili da im šaljete svoje marketinše e-mail-ove. Ovo je važno da ne biste došli u problem sa zakonskim odredbama koje regulišu ovu oblast.
Kada ste odabrali odgovarajuću opciju koja je u skladu sa brojem email-ova uključenim u vaš paket, kliknite na Next da biste prešli na sledeći prozor.
Mailchimp će ovde tražiti da odaberete jedan od ponuđenih načina na koji prodajete proizvode i usluge svojim korisnicima. I ovde možete odabrati više načina koji najviše odgovaraju vašem biznisu. Kada odaberete kliknite na dugme Next.
Ukoliko želite sada možete uneti adresu svog web sajta. Naravno, ukoliko trenutno nemate web sajt možete ovaj korak preskočiti klikom na dugme Skip. Ako ste unesli adresu kliknite na dugme Next.
Na osnovu svega što ste uneli od podataka, Mailchimp će sada dati predlog koji od paketa pretplate bi najviše odgovarao vašim potrebama. Naravno, ukoliko još uvek ne želite da odaberete neki od plaćenih paketa, možete nastaviti sa besplatnim paketom. Imajte samo u vidu da je on prilično ograničen po pitanju onoga što u paketu nudi, pa je vrlo verovatno da vam on realno neće biti dovoljan.
Kada odaberete željeni paket kliknite na odgovarajuće dugme (Buy Now ili Continue Free).
Ovim ste ujedno kreirali svoj nalog. Mailchimp će sada završiti proces registracije i pripremiti vam dashboard u kojem ćete ubuduće moći da kreirate svoje e-email kampanje.
Sada kada ste kreirali svoj nalog, vreme je da započnete sa pripremom svoje prve e-mail kampanje. Izgled Maichimp dashboard-a je veoma intuitivan i neće vam biti problem da se snađete u njemu. Ovde se nećemo baviti raspoloživim menijem i opcijama, već ćemo samo objasniti kako da kreirate jednostavnu email kampanju. Za detaljnije upoznavanje sa raspoloživim opcijama možete sa malo prošetati dashboard-om ili pogledati Mailchimp dokumentaciju.
Da biste otpočeli sa kreiranjem kampanje, kliknite ma dugme Create. Pokrenuće se wizard koji će vas sprovesti kroz proces kreiranja kampanje.
Za početak će biti potrebno da odaberete šta želite da kreirate. Od opcija na raspolaganju su vam Regural email (običan e-mail), Automation (želite da iskoristite mogućnost automatizacije e-mail-a) i Landing page (landing stranica za promociju određenog proizvoda ili usluge).
Za ovu priliku mi smo odabrali opciju Regular email.
Sada treba da unesete sve podatke i odaberete opcije koje će vam pomoći da kreirate svoju prvu email kampanju. Prvo je potrebno da unesete primaoca/primaoce email-a.
S obzirom da je ovo vaša prva email kampanja i da još uvek nemate importovane/unete podatke o e-mail adresama, Mailchimp će vam ponuditi opciju da importujete kontakte. Kliknite na dugme Import contacts.
Imate ponuđene tri opcije za import podataka: Import from another device (uvezite iz drugog uređaja), Upload a file (upload-ujte fajl sa kontaktima) i opciju Copy and paste (kopirajte i zalepite).
Mi smo za ovu priliku odabrali opciju Copy and paste. Kada odaberete željenu opciju kliknite na dugme Continue.
Opcija Copy and paste, kao što i sam naziv kaže, omogućava da ručno kopirate i zalepite email adrese koje želite. Ponuđen format je e-mail adresa, ime, prezime, adresa, grad (svaki podatak odvojen zarezom, kako smo i naveli).
Mi smo za potrebe kreiranja naše testne kampanje uneli samo jednu email adresu na koju treba da bude poslata naša e-mail kampanja.
U realnom scenariju ćete sigurno imati veliki broj e-mail adresa kojeće ćete na određeni način importovati u Mailchimp. Za tu priliku razmislite o nekoj od ostale dve opcije za import, koje su sigurno bolja opcija od ručnog kopiranja i lepljenja u polje sa slike iznad.
Sada treba da spojite profil svoje publike sa statusom koji je trenutno vaši kontakti imaju u Mailchimp-u. Vaša publika (audience) trenutno odgovara vašem podrazumevanom profilu. Sa ovim se možete dodatno igrati i napraviti nekoliko profila publike kojima želite da pošaljete e-mail-ove u okviru neke određene kampanje.
Isto tako, podrazumevan status te publike su pretplatnici. Ovo je preporučeni status, jer to znači da će vaša kampanja biti upućena samo onima koji su se prethodno saglasili da im dostavljate promotivne email-ove. Naravno, iz padajućeg menija kod polja Select a status, možete odabrati i neki drugi status, odnosno grupu korisnika.
U narednom prozoru je potrebno da pridodate neke već postojeće tagove ili kreirate nove. Kada ste završili kliknite na dugme Continue to match.
Sada treba da pomognete Mailchimp-u da klasifikuje podatke o email adresama koje ste mu importovali. U našem slučaju je prepoznao email adresu, pa smo ostale podatke morali da klasifikujemo ručno.
Da biste ih klasifikovali, kliknite na polje Not Recognized i dodelite svakom polju preporučenu vrednost. Mailchimp je dovoljno pametan da razume koje polje bi kako trebalo klasifikovati. Vi samo treba da se saglasite sa svakom od predloženih kategorija.
Nakon toga kliknite na dugme Finalize import, kako biste završili sa importom kontakata.
Sada kada ste importovali e-mail adrese vreme je da kreirate i kampanju koja će na kraju biti poslata na te importovane e-mail adrese. Da biste započeli sa kreiranjem kampanje, kliknite na dugme Return to Campaign Creation. Time ćete se vratiti na početak kreiranja kampanje, na mesto gde ste prethodno odabrali kome će e-mail-ovi biti poslati.
Opcija ispod To je opcija Subject gde treba da unesete podatke koji se odnose na predmet vašeg e-mail-a koji želite da primaoc e-mail-a vidi kada mu on stigne u Inbox. Dodatno, možete odabrati da unesete i Preview tekst koji će korisnik takođe videti (prvih nekoliko redova).
Nakon što unesete oba teksta kliknite na dugme Save.
Sada treba da odaberete u koje vreme želite da e-mail bude poslat. To može biti odmah ili u neko unapred zakazano vreme. Opcija zakazivanja slanja e-mail-a nije dostupna u besplatnoj verziji, pa ukoliko vam je ona potrebna, moraćete da pređete na neki plaćeni paket.
Za potrebe ovog teksta mi smo odabrali opciju Send now, odnosno da e-mail bude poslat odmah (nakon kreiranja kampanje).
Klikom na dugme Save prećićete na sledeći prozor, gde možete da birate neki od predefinisanih template-a e-mail-a za svoju kampanju, ili odabrati opciju da sami kreirate svoj dizajn.
Klikom na određeni dizajn prelazite na sledeći prozor gde imate dodatne opcije za kreiranje privlačnih i zanimljivih e-mail template-a za vašu kampanju.
Možete se malo igrati sa ponuđenim opcijama i istražiti svoju kreativnu stranu.
Kada završite sa dizajniranje, kliknite na opciju Preview u gornjem desnom uglu da biste videli kako će e-mail da izgleda. Ako ste zadovoljni izgledom kliknite na dugme Save and exit.
Na kraju će Mailchimp uraditi kratku reviziju vaših podataka i sugerisati neke izmene ukoliko je to potrebno. Ovde možete uraditi finalne izmene pre slanja e-mail-a.
Ukoliko ste završili sa izmenama i zadovoljni ste izgledom svog template-a, kliknite na dugme Send u gornjem desnom uglu, da biste poslali testni e-mail.
Mailchimp će tražiti da mu potvrdite testnu e-mail adresu pre nego što pošalje e-mail.
Ako je to ispravna adresa kliknite na dugme Send test.
Potvrdite još jednom klikom na dugme Ok.
Čestitamo! Upravo ste kreirali prvu testnu e-mail kampanju pomoću Mailchimp-a.
Ukoliko je e-mail adresa ispravna, korisnik će uskoro u svom inbox-u videti vaš testni e-mail.
Sada kada znate kako da kreirate osnovnu e-mail kampanju možete malo eksperimentisati sa nekim naprednijim opcijama i probati da kreirate neku pravu kampanju, a zatim je testirati na nekolicini prijatelja i proveriti kako im se dopada i kakav utisak ostavlja na njih.
Ukoliko se malo potrudite, sigurni smo da će vam Mailchimp pomoći da kreirate privlačne i uspešne e-mail kampanje.
Nenad Mihajlović