ALL IN ONE SEO plugin – podešavanja za bolji SEO (1.deo)
SEO (Search Engine Optimization) je jedna od onih popularnih reči koje često imate prilike da čujete kada se pomenu veb-sajtovi ili poslovanje na internetu. Bez obzira da li ste vlasnik malog ili velikog veb-sajta, sigurno vam je važno da on bude uvek vidljiv u pretragama na Google-u, Bingu, Yahoo ili nekim drugim platformama za pretragu. A kada je nešto važno, onda je dobro i da saznamo nešto više o tome. U ovom tekstu ćemo predstaviti kako da uradimo podešavanja za bolji SEO. Ovo je 1. deo serije tekstova na pomenutu temu.
Šta je onda taj SEO i čemu to zapravo služi?
SEO je skraćenica od pojma Search Engine Optimization što bi u krajnje slobodnoj interpretaciji moglo da se prevede kao optimizacija veb-sajta za njegovo pravilno ineksiranje, prikazivanje i rangiranje na platformama za pretragu (Google, Bing i sl.).
To je zapravo čitav skup radnji i podešavanja čijom primenom će vaš veb-sajt biti bolje pripremljen da se pojavi i dobro rangira u pretragama korisnika koji traže informacije pretragom po ključnim rečima.
Na primer, korisnik želi da pronađe željeni proizvod ili uslugu koju nudite na vašem veb-sajtu. On će u polju za pretragu npr. u Google-u ukucati neke ključne reči (npr. najbolje cipele za planinarenje) i kliknuti na dugme pretraži. Google će u deliću sekunde pretražiti svoju bazu indeksiranih sajtova koji sadrže ove ključne reči ili bar neke od njih i po nekom redosledu ih izlistati korisniku u rezultatima njegove pretrage.
Ako je vaš veb-sajt već neko vreme prisutan na Internetu, sadrži ključne reči koje je korisnik uzeo u polje za pretragu i pritom ste ga registrovali na Google Search Console (objašnjeno u našem prethodnom tekstu ovde ), velika je verovatnoća da će se pojaviti negde u rezultatima koje će Google prikazati.
Međutim, ono što je najbitnije nije da se samo pojavi u rezultatima pretrage, nego da se pojavi na što boljoj poziciji, odnosno što bliže vrhu na 1. strani. Idealna pozicija je naravno broj 1, ali je malo verovatno da će se to desiti brzo i bez mnogo naprednih podešavanja i konstantnog rada na poboljšanju opšteg kvaliteta vašeg veb-sajta. Veliki je uspeh ukoliko se vaš veb-sajt prikaže na 1. strani u pretragama, ali to nije uvek tako jednostavno i postići.
Pošto to nije tema ovog teksta, danas ćemo se fokusirati na to kako da izvršimo neka osnovna podešavanja da bi vaš veb-sajt bio spreman za dalja SEO unapređivanja. Cilj je da krenemo od nekih jednostavnih koraka, a da vas kroz seriju narednih tekstova bolje upoznamo sa nekim naprednijim tehnikama i podešavanjima koji će pomoći da on vremenom bude što bolje pozicioniran u pretragama.
Ipak moramo da napomenemo da se algoritmi koje Google, kao najpopularija platforma, koristi za rangiranje veb-sajtova u pretragama, stalno menjaju, pa da biste održali svoju dobru poziciju morate stalno biti u toku sa izmenama. Ako ste iole ozbiljni u svom online poslovanju i želite da budete što bolje pozicionirani u Google-u, naša preporuka je da ovaj zahtevan posao ipak prepustite nekoj stručnoj agenciji koja će umesto vas pobrinuti za sve i obezbediti da vaši proizvodi i usluge budu uvek vidiljivi i na Internetu.
S obzirom da danas najveći broj vaših klijenata upravo na ovaj način dolazi do informacija, tim pre je neophodno da se time bavi neko sa neophodnim znanjem i iskustvom.
Kao smo već pomenuli, mnogo je tehnika koje imaju za cilj poboljšanje pozicije vašeg veb-sajta u Google pretragama, ali ćemo se mi danas baviti onim osnovnim podešavanjima na samom sajtu.
Sajtovi rađeni u WordPress-u imaju veliku prednost što uz pomoć namenskih dodataka (tzv. plugin-ova) možete relativno lako izvršiti podešavanja za koja bi inače bilo neophodno poznavanje nekih drugih tehnologija.
Zato smo danas i za ovu temu odabrali jedan WordPress plugin koji će vam pomoći da na vašem veb-sajtu izvršite neka najosnovnija SEO podešavanja.
U pitanju je plugin ALL IN ONE SEO koji je uz YOAST jedan od najpopularnijih SEO plugin-ova. Plugin je u osnovnoj verziji besplatan, pa vas neće ništa koštati da ga preuzmete i koristite u toj verziji.
1. PODEŠAVANJE ALL IN ONE SEO PLUGIN-a
Ulogujte se na dashboard vašeg veb-sajta i idite na Plugins → Add New. U sekciji Add New u polje za pretragu ukucajte All In One SEO Pack. Odaberite plugin sa tim imenom, instalirajte ga i aktivirajte (slika 1).
Nakon što ste ga instalirali i aktivirali plugin će se pojaviti odmah ispod ikonice dashboard-a vašeg veb-sajta (slika 2).
Kliknite na ikonicu ALL IN ONE SEO plugin-a i skrolujte do prve sekcije pod nazivom General Settings (slika 3).
U sekciji General Settings je več čekiran parametar Canonical URL’s koji treba da obezbedi da linkovi na vašem-veb sajtu budu poređani po „starešinstvu“ da bi se sprečio duplirani sadržaj, za šta Google dodeljuje negativan skor prilikom indeksacije stranice. Da bi se to izbeglo potrebno je da ostavite da Canonical URL’s bude čekiran kako je to već i podešeno.
Opcija Use Original Title treba da ostane isključena kako bi se obezbedila podrazumevana usklađenost formata naslova. Ukoliko biste iz bilo kog razloga poželeli da uključite ovu opciju, onda biste morali da pravilno posetite formate svih naslova u sekciji Title Settings. Ne preporučujemo da ovo radite, osim ako ste dobro upoznati sa tim šta radite i pritom imate dobar razlog za to.
Skroluje jednu sekciju niže do sekcije pod nazivom Home Page Settings (slika 4).
U ovom delu imate opciju podešavanja tzv. meta title-a, odnosno meta description-a. To je zapravo ono što korisnik u rezultatima pretrage (SERP – od Search Engine Result Pages) vidi kao naslov, odnosno opis vašeg veb-sajta. Na primer:
meta title: Knjigovodstvena agencija XYZ – obračun zarada i vođenje poslovnih knjiga
meta description: Mi smo najbolja knjigovodstvena agencija na Vračaru koja nudi sledeće usluge: knjigovodstvo za mala i srednja preduzeća i obračun zarada. Tel 011/0123456.
Meta Title:
Kao što se iz gornjeg primera može videti meta title je element veb stranice koja sumira ključni sadržaj stranice. On će se pojaviti na tri najvažnija mesta: u pretraživaču, rezultatima pretrage i spoljašnjim lokacijama kao što su Facebook ili Twitter.
Pritom, postoji jedna važna stvar koju treba imati na umu. Pretraživači očekuju da meta title sadrži relevantne ključne reči i fraze koje opisuju o čemu je reč na stranici. Dakle, ako meta title koji kreirate nije relevantan za stranicu, Google može odabrati da pokaže drugačiji naslov umesto toga.
Ne želite da se to desi, jer meta title je dobra prilika da privučete korisnika da klikne na vaš sajt, pošto mu već u naslovu dajete osnovne informacije koje su relevantne za ono što je on tražio. Time povećavate šanse da između sajta sa dobrim meta title-om i onog bez, korisnik odabere upravo vaš veb-sajt.
Pritom treba voditi računa da najveći broj platformi za pretragu (Google, Bing…) prikazuje maksimum 57 karaktera u meta title-u. Ukoliko unesete više karaktera, njegov sadržaj može biti isečen. Ukoliko ga pak uopšte ne unesete, platforma za pretragu će sama prikazati relevantne informacije sa vašeg sajta za koje proceni da odgovaraju meta title-u.
Zato je na vama da sami procenite da li je za konkretan sajt bolje da sami unesete meta title ili jednostavno prepustite Google-u da sam odabere šta prikazati.
Meta Description:
Ovo bi trebalo da bude kratak rezime sadržaja koji se može pronaći na veb stranici. Dok je meta title vrlo ograničen po broju raspoloživih karaktera za prikaz sadržaja, meta description vam daje malo više prostora da korisnicima kažete koji proizvod ili uslugu nudite. To je ujedno i prilika da ih na taj način navedete da kliknu na vaš veb-sajt.
Kao i meta title, tako i meta description treba da sadrži ključne reči za koje očekujete da će ih vaši potencijalni klijenti kucati u Google-u prilikom pretrage. Ukoliko uopšte ne unesete meta description, platforma za pretragu će sama prikazati relevantne informacije sa vašeg sajta za koje proceni da odgovaraju ovom tagu.
Platforme za pretragu će takođe obično prikazati tekst do 160 karaktera. Sve preko toga će iseći, što onda korisnku može delovati nedovršeno i neprofesionalno, zbog čega možda neće uopšte ni kliknuti na vaš veb-sajt.
Sve ovo treba imati u vidu kada donosite odluku da li unesti ili ne uneti meta title, odnosno meta description tag.
Naredne sekcije u podešavanjima Title Settings, Content Title Settings i Display Setting uglavnom nećete želeti da menjate, pa je najbolje da ih ostavite sa podrazumevanim vrednostima.
Sekcija Webmaster Verification sadrži polja za unos HTML kodova kojim se vrši verifikacija prilikom registracije veb-sajta na sve najveće platforme za pretragu (Google, Bing, Yandex …). Slika 5
U prethodnom tekstu smo objasnili kako da izvršite registraciju za Google (Google Search Console), pa ako niste još pročitali taj tekst, možete ga pronaći ovde . U tom tekstu smo opisali kako da HTML kod za verifikaciju postavite na vaš veb-sajt uz pomoć nekog drugog plugin-a, ali ukoliko koristite ALL IN ONE SEO plugin, slobodno možete iskoristiti polje Google Search Console u ovoj sekciji i pomenuti HTML kod uneti u ovo polje. Rezultat će biti potpuno isti i Google Search Console će registrovati vaš veb-sajt.
S obzirom da korisnici u najvećem broju slučajeva koriste upravo Google platformu za pretragu, za početak će biti sasvim dovoljno da registrujete vaš veb-sajt na Google Search Console.
U nekom od narednih tekstova ćemo objasniti kako to da uradite i za Bing platformu za pretragu (Bing Webmaster Tools).
Sekcija Google Analytics je predviđena upravo za registraciju vašeg veb-sajta za alat Google Analytics (Slika 6).
S obzirom da je ovo jedan veoma moćan alat koji vlasniku može da pruži mnoštvo korisnih informacija o posetiocima njegovog veb-sajta i načinu na koji pretražuju veb-sajt, nećemo se ovde baviti samom registracijom, jer ona sama po sebi nema mnogo smisla ako zaista ne nameravate da koriste pomenuti alat.
Google Analytics zaslužuje da mu posvetimo mnogo više pažnje od pukog pominjanja u ovom tekstu, pa smo vam za neke od narednih tekstova koji će izaći početkom 2020. godine, pripremili dosta detaljna upustva o tome kako registrovati vaš veb-sajt na Google Analytics i kako ga pravilno koristiti da bude zaista od koristi za vaš biznis.
Za sada će biti dovoljno da preskočite polje Google Analytics ID i ostavite ga prazno.
Slobodno možete i sva ostala polja ispod ove sekcije ostaviti sa njihovim podrazumevanim vrednostima.
Sekciju Keyword Settings možete takođe ostaviti sa podrazumevanom vrednošću ISKLJUČENO (disabled).
Naime, postoji mnogo polemika na temu da li Google uopšte više koristi ključne reči sa veb-sajta kao pozitivan faktor u rangiranju veb-sajta u pretragama. Mi verujemo da prostim unosom ključnih reči više nećete dobiti očekivani rezultat, onako kako je to bio slučaj do pre nekoliko godina.
Google je dosta promenio svoje algoritme za rangiranje i nema puno smisla baviti se unosom ključnih reči na način kako smo to ranije radili. Danas je neuporedivo važnije na koji način koristite ključne reči u sadržaju svoj veb-sajta i kakav je kvalitet tog sadržaja, kao i mnogi drugi faktori kojima ćemo se baviti u nekim narednim tekstovima.
Za sada je navažnije da znate kako izvršiti osnovna podešavanja vašeg veb-sajta, tako da on bude bolje optimizovan za platforme za pretragu. U ovom tekstu smo se bavili optimizacijom za Google i to na osnovnom nivou podešavanja ALL IN ONE SEO plugin-a (General Settings).
U narednom tekstu ćemo se pozabaviti podešavanjima istog plugin-a ali na drugom nivou podešavanja.
Tako podešen veb-sajt će biti spreman za dalja fina podešavanja kroz koja ćemo vas dalje voditi. Krajnji cilj je da vaš veb-sajt bude što bolje rangiran u pretragama i da vam kao takav donese što bolju prodaju, što je i krajnji cilj svakog poslovnog veb-sajta.
Do tada, uživajte i budite nam veseli!
Nenad Mihajlović