Da li je Google AMP i dalje preporuka?
Tokom prethodnih nekoliko godina mnogi korisnici WordPress sajtova su imali dilemu da li treba da koriste Google AMP (Accelerated Mobile Pages) da bi njihovi web sajtovi radili što bolje i brzo se učitavali.
S obzirom da Google ni sam nije rado delio informacije o tome da li AMP na kraju utiče na SEO skor, ostalo je nejasno na koji način AMP zaista može da poboljša vaš web sajt.
Srećom 2021. godine Google je prelaskom na Core Web Vitals najavio promenu vezano za dalji tok AMP-a, što je definitivno značilo promenu i u načinu na koji i sam Google gleda na AMP.
U ovom tekstu ćemo ukratko objasniti šta je tačno AMP i kako radi.
Šta je Google AMP?
Google AMP projekat je pokrenut 2015. godine, a tokom 2016. je postao vidljiv korisnicima online. Od tada je postalo uobičajeno da su AMP funkcionalnosti najviše bile zastupljene na sajtovima sa online vestima, email-ovima i reklamama.
Prema Google-ovoj definiciji AMP je web framework koji možete da koristite za lako kreiranje user-first web sajtova, priča, email-ova i reklama. U suštini, ovaj open-source projekat koristi jednostavne komponente koje možete da kopirate iz AMP biblioteke i koristite na vašem sajtu.
Neke od najčešće korišćenih AMP komponenti su Carousel, Animation, Accordion i Autocomplete:
Korisnici najčešće dodaju AMP komonente na landing stranice, blog postove, stranice proizvoda i news feed-ove. Kada se koriste u kombinaciji, one mogu da ubrzaju vreme učitavanja web stranice na mobilnim uređajima.
Zašto je Google AMP važan za WordPress korisnike?
Google AMP postiže kraće vreme učitavanja web stranice, zahvaljujući smanjenju i optimizovanju elemenata na vašoj stranici. Na primer, on uklanja ili smanjuje Javascript kod koji se sporo uitava i smanjuje ponovne kalkulacije stilova u CSS kodu.
Iz tog razloga je AMP veoma relevantan za svaki sajt koji generiše dosta saobraćaja sa mobilnih uređaja. U suštini, on omogućava developerima da kreiraju lakšu verziju nekog web sajta.
S obzirom da skoro 90% od svih pretraga na Internetu, dolazi preko Google-a, optimizacija sajta za pretragu preko ovog search engine-a je izuzetno važna za svakog vlasnika web sajta. Pored toga, Google je i sam preporučivao prelazak na AMP, pa je recimo za pojavljivanje u Google Top Stories karuselu, bilo neophodno da sajt koristi AMP.
Logično, posledica takvog pristupa Google-a je bila da su vlasnici sajtova počeli da se pitaju da li je to kraj njihovim WordPress sajtovima, koji podrazumevano nisu bili AMP ready.
Ipak, 2018. godine pojavio se AMP WordPress plugin, koji je olakšao posao vlasnicima WordPress sajtova. Pomoću ovog plugin-a bilo je lako podesiti WordPress web sajt za AMP.
Da li je Google AMP i dalje preporuka?
Kako smo već pomenuli, mnogi su od starta bili skeptični prema AMP-u. Neki su verovali i da je u pitanju samo odgovor Google-a na Apple News i Facebook Instant Articles. Pored toga, neki developeri su smatrali da su zahtevi za optimizaciju kod AMP-a bili suviše rigidni.
Ipak, sam Google nije izlazio sa previše informacija na temu AMP, sve dok prošle godine nije izdao zvaničan stav po tom pitanju. U tom stavu je jasno navedeno da sam AMP nije faktor za rangiranje, već je to brzina sajta. Stoga, Google Search primenjuje iste standarde na sve stranice, bez obzira na to koja tehnologija je korišćena za njihovu izradu.
Ujedno, Google je sugerisao da vlasnici sajtova obrate više pažnje na Core Web Vitals, koji je Google u međuvremenu nametnuo kao neku vrstu novog standarda za procenjivanje brzine web sajta.
Zaključak
Kako smo videli, AMP nema više takav značaj kakav je imao do samo pre nekoliko godina. Čak je i Google sam pojasnio svoj stav po tom pitanju. Dovoljno je da primenjujete dobru praksu prilikom kreiranja sajta, a za WordPress sajtove kristite neke od raspoloživih alata za optimizaciju. Ipak, ako vodite sajt sa vestima, možda treba da razmislite o uvođenju ili nastavku korišćenja AMP-a. Ovo je inače sugestija koja dolazi od samog Google-a.
Nenad Mihajlović