Google AI Overviews - AI verzija klasične Google pretrage Idi do glavnog sadržaja

Google AI Overviews – AI verzija klasične Google pretrage

Google-ova stalna potraga za poboljšanjem načina na koji će odgovoriti na naše upite u Google search-u dovela je nedavno do zvaničnog lansiranja jedne potpuno nove funkcionalnosti pretrage – Google AI Overviews

U pitanju je nova funkcionalnost koja definitivno može promeniti način na koji pretražujemo informacije na Google-u.

Nažalost ova funkcionalnost nije trenutno dostupna u Srbiji, pa smo za potrebe ovog teksta morali da se poslužimo informacijama koje smo o njoj našli na Internetu.

Čim bude dostupna i kod nas, rado ćemo je detaljno testirati i predstaviti vam naše rezultate i mišljenje.

Šta je Google AI Overviews?

Google-ovi AI Overviews su kratki, AI-generisani isečci informacija koji vam se prikazuju na vrhu stranice sa ostalim rezultatima unutar Google search-a. 

Umesto da kao do sada skrolujete na dole u SERP-u i pregledate linkove sa rezultatima koje je Google search izbacio na vaš upit, odmah možete dobiti brz odgovor postavljen direktno ispod svog upita.

To je kao AI-generisani featured snippet koji je ranije bio popularan u Google search-u, s tim da umesto da dobijete jedan izvor bez klika, ovde dobijate najbolji AI prikaz svih rezultata. 

Na primeru koji smo pronašli na Internetu, pretraživanje po ključnoj frazi “how do you fry an egg”, generiše ovaj AI Overview:

Kao što možete da vidite, Google AI Overviews je u ovom slučaju kombinovao informacije iz nekoliko izvora, odnosno sa nekoliko sajtova i prikazao ih ispod naslova AI Overview.

Ono što je bitno da odmah napomenemo, jeste da se AI Overviews još uvek ne pojavljuje u svim pretragama i u svim zemljama, ali ukoliko ste na spisku zemalja gde je Search Labs dostupan, onda se možete prijaviti putem Search Labs

Spisak zemalja u kojima je Search Labs dostupan možete pronaći ovde. Kako smo već pomenuli, Srbija još uvek nije na ovom spisku, a ne znamo ni kada će se naći na njemu. 

U svakom slučaju, verujemo da će Google uskoro početi da proširuje listu zemalja u kojima će ovaj servis biti dostupan, pa se nadamo da će se na njemu uskoro nači i Srbija.

Šta nam konkretno donosi Google AI Overviews?

Iako su neki od rezultata, kako smo imali prilike da pročitamo na Internetu, prilično diskutabilni sa stanovišta korisnosti za onoga ko je postavio upit, Google ipak smatra da Google AI Overviews donosi nekoliko bitnh prednosti u odnosu na tradicionalni Google search:

Brzi i informativni odgovori

AI Overviews će prikazati sažet, sumiran odgovor koji (u teoriji) izvlači najbolje informacije dostupne na Internetu. Na taj način vam AI Overviews štedi vreme i omogućava da za nekoliko sekundi dobijete odgovor koji vam je potreban. 

I to nije sve što se tiče pojednostavljenja informacije: Google je takođe najavio dugmad Break it down i Simpler koja će vam omogućiti da dodatno pojednostavite stvari.

Planiranje unapred

Možete koristiti AI Overviews za planiranje putovanja ili obroka. Google će predložiti planove prema vašim specifikacijama, a zatim te planove možete eksportovati u Gmail ili Google Docs, ili kreirati listu za kupovinu. 

Google kaže da namerava da doda više kategorija planiranja, kao što su žurke i opcije za vežbanje, kao i dodatne mogućnosti prilagođavanja.

Pregled rezultata pretrage organizovanih od strane AI

Google-ova generativna AI pretraga grupiše relevantni sadržaj u AI-generisane sekcije, što olakšava brže fokusiranje na najkorisnije informacije. 

Na primer, kada pretražujete restorane na određenom mestu, Google će pronaći relevantne restorane na osnovu korisničkih recenzija i takođe grupisati restorane prema tipu kuhinje.

Postavljanje kontekstualnih pitanja

U funkcionalnosti koju je najavio za neko skorije vreme, Google će koristiti Gemini-evu višestepenu logiku za generisanje odgovora sa više varijacija. 

Primer koji Google daje u svom saopštenju je traženje preporuka za popularni joga studio koji se nalazi na određenoj udaljenosti od lokacije, u slučaju kada do te lokacije želite da idete peške. 

Google tvrdi da će AI Overviews uskoro moći da pruži takve sugestije na osnovu informacija pronađenih u najbolje rangiranim rezultatima pretrage.

Pretraga putem video zapisa

U još jednoj funkcionalnosti AI Overviews-a za koju je najavljeno da uskoro dolazi, Google će omogućiti korisnicima da postavljaju pitanja putem video zapisa. 

Zamislite da pokušavate da zaustavite curenje iz pokvarene slavine u vašoj kuhinji. 

Pogledali ste nekoliko video tutorijala, ali nijedan od njih ne rešava specifičan problem sa kojim se suočavate – voda kaplje iz ručke kada zatvorite protok vode. 

Umesto da pokušavate pronaći prave reči da opišete ovaj problem, možete da pretražujete koristeći video zapis sa snimkom vaše slavine. 

Google-ov AI će analizirati video, utvrditi problem i pružiti AI Overviews rezultat sa svim neophodnim koracima i resursima za rešavanje problema.

Sa čim se trenutno suočava Google AI Overviews?

Trenutno je puno nagađanja o tačnim efektima koje će AI uopšteno imati na pretragu, ali nema sumnje da će Google-ovo uvođenje AI Overviews izazvati talase. 

Na osnovu trenutno dostupnih informacija, komentara i polemika na Internetu, možemo da zaključimo sledeće.

Google AI Overviews još uvek uči i sklon je greškama

Ako postoji jedna stvar koja je postala jasna tokom prvih nekoliko nedelja kada je Google-ov AI Overviews postao široko dostupan, to je da je on još daleko od savršenog.

Google-ov AI je napravio mnogo očiglednih i ozbiljnih grešaka, poput sugerisanja korisnicima da dodaju lepak na pizzu i jedu kamenje, što sugeriše (ili bolje rečeno, potvrđuje) da je ova tehnologija ipak još uvek u svojoj eksperimentalnoj fazi.

Google kaže da su ovi nepouzdani odgovori izuzetak, a ne pravilo i da je moguće da su neki screenshot-ovi korisnika koji su im dostavljeni možda bili lažirani. 

Ne ulazeći u istinitost tvrdnji jedne ili druge strane, čak i da neki od ovih pogrešnih rezultata nije pravi, očigledno je da je i sam Google svestan da sam model ima nekih ozbiljnih grešaka, priznajući da je sve još uvek u početku i da su greške moguće. 

Bilo sve ovo istina ili ne, čini se da će Google morati da se dobro potrudi kako bi dokazao da je AI Overviews pouzdan i tačan

AI Overviews će vremenom potisnuti visoko rangirane rezultate pretrage

Studija od strane kompanije Authoritas je otkrila da kada korisnik klikne na SGE dugme ili link Show more, Google pomera vrhunski rangirani rezultat pretrage na stranici za prosečno 1.255 piksela niže.

Za kontekst, 1.255 piksela može biti nekoliko skrolova nadole, posebno na mobilnim uređajima, što smanjuje verovatnoću da će korisnici kliknuti na (ili čak uopšte videti) visoko rangirane rezultate. 

Sa AI Overviews sada na poziciji 0 (kao što su Google-ovi featured snippets), željena pozicija broj 1 na stranici sa rezultatima pretrage možda više neće biti toliko značajna kao ranije.

Pravo pitanje (i ono na koje verujemo da još uvek niko nema odgovore) je da li će AI Overviews zauzimajući taj ključni vrhunski deo stranice pomoći ili odmoći CTR metrici na duže staze. 

AI Overviews obično navode izvore sa linkovima ka relevantnim web sajtovima, a predstavnik Google-a je u jednom intervjuu naveo da je CTR za link kartice u AI Overviews zapravo viši nego CTR na normalnim web rezultatima.

Neki SEO stručnjaci su skeptični i zabrinuti da će generativna AI pretraga od strane Google-a usisati preglede koje bi njihovi web sajtovi inače dobijali bez AI pretrage.

AI Overviews će pokrivati sve više upita tokom vremena

Trenutno je AI Overviews dostupan samo za neke pretrage. Ipak, prema istraživanju o Google-ovom SGE-u od strane Search Engine Journal-a, procenjuje se da će se ovaj obuhvat povećavati iz meseca u mesec. 

Preliminarna istraživanja pokazuju da bilo gde od 64% do 91% ključnih reči može pokrenuti rezultate generativne AI pretrage, sa nekim rezultatima koji sugerišu da se češće pojavljuju sa long-tail ključnim rečima.

Kako Google nastavlja da usavršava i širi svoje generativne AI sposobnosti pretrage, gotovo je sigurno da ćemo videti više AI-pokretanih rezultata pretrage na Google-u tokom vremena. Čak i sa svojim netačnostima, oni su tu da ostanu.

Ljudi će i dalje skrolovati kroz rezultate pretrage u potrazi za detaljnim informacijama

Po informacijama koje smo i sami pronašli na Internetu, većina SEO stručnjaka smatra da AI Overviews neće značiti kraj SEO-a ili degradirati rezultate pretrage u celini. Ipak, ono oko čega se većina njih slaže jeste da će površni i manje stručni sadržaji imati problem da se pojave u Google pretrazi, jer će vremenom sve više dobijati na značaju takozvani ekspertski sadržaj.

To može da znači da će se marketari i kreatori sadržaja masovno prebaciti sa obuhvatnog ali plitkog sadržaja ka temama koje su specifičnije za njihov brend ili proizvod.

Po našem mišljenju to bi moglo da znači da će omasovljenjem primene AI Overviews Google neminovno pojačati zahteve za kreatore sadržaja da naglase E-E-A-T (Iskustvo, Stručnost, Autoritativnost i Pouzdanost).

Na primer, na upit: ‘kako ubrzati web sajt’ Google AI Overviews će prebaciti relevantnost na ‘kako ubrzati web sajt na plus.rs.’ Ovi mnogo specifičniji delovi sadržaja su teži za AI da ih pravilno kreira jer zahtevaju stvarnu stručnost ili znanje. 

Tu dolazimo do paradoksa da upravo pomoću AI tehnologije Google pokušava da umanji uticaj AI na kreiranje online sadržaja. 

Istovremeno se slažemo da je ekspertski sadržaj neuporedivo bolji za korisnike i da je uvek relevantnije sa stanovišta korisnosti nekog članka, da upravo on bude ponuđen nekome ko pretražuje nešto iz neke konkretne oblasti kojom se konkretan ekspertski sadržaj i bavi.

Sa dolaskom AI Overviews Google opet menja izgled pretrage

Iako je AI Overviews na vratima, ne možemo odmah reći da je klasična Google pretraga prestala da postoji. Naprotiv ona je još veoma prisutna, ali se takođe menja, kao što je to uvek i bilo. Tokom godina, Google pretraga se dramatično razvijala, konstantno menjajući način na koji pristupamo i komuniciramo sa informacijama.

Možemo mrzeti ili voleti Google, ali činjenica je da svaki put kada je Google promenio iskustvo pretrage, one su postale brže, pametnije i relevantnije. 

Sa Google AI Overviews opet se pomeraju granice, ali uvereni smo da ovo nije kraj pretrage kakvu poznajemo, već samo nova faza u njenoj stalnoj promeni. 

Da li možete da isključite Google AI Overviews?

Nažalost, zbog ovog ograničenja u dostupnosti na određenim tržištima, nismo bili u mogućnosti da testiramo Google AI Overviews, ali po nekim komentarima koje smo imali prilike da pročitamo, izgleda da nisu svi oduševljeni ovom novom funkcionalnošću.

Neki smatraju da su rezultati koje AI Overviews isporučuje manje relevantni u odnosu na tradicionalnu Google search funkcionalnost. 

Sa druge strane, neki tvrde da su rezultati koje su dobili u ovim AI-generisanim snippet-ima potpuno besmisleni, pa čak i potencijalno štetni, čak i opasni ukoliko biste ih primenili u praksi.

Da li onda ipak možete da isključite AI Overviews? Nažalost ne, jer Google za sada nije predvideo opciju da na bilo koji način isključite mogućnost generisanja AI Overviews rezultata.

Jedina opcije je da ih jednostavno ignorišete ukoiko smatrate da vam nisu relevantni, ili da potražite neko third-party rešenje za prekonfigurisanje.  Jedno od njih je Bye Bye, Google AI koje korisnici trenutno koriste da blokiraju generisanje AI Overviews rezultata. 

Naravno, ovo možete da uradite ukoliko vam se AI Overviews baš ne dopadne. Ipak, mi verujemo da će i pored ovih dečijih bolesti koje su negde logične na početku lansiranja nove funkcionalnosti, Google AI Overviews ipak doneti mnogo toga novog i unaprediti način na koji danas dolazimo do informacija na Google-u.

Nenad Mihajlović


Ostavite odgovor